12 zile până la Crăciun. Cum se fac globurile?

cum se fac globurile handmade

Sunt o mulțime de artizani care fac globuri  din fetru,  ceramică, plastic, lemn hârtie, fimo, pastă modelatoare etc. În ziua de azi avem la dispoziție o mulțime de materiale care să ne ajute să confecționăm cu mânuțele noastre ornamente de Crăciun. Ne mai trebuie îndemânare, creativitate și talent. Pentru că am fost des întrebată cum am făcut globurile, m-am gândit că mai sunt 12 zile până la Crăciun și v-aș putea ajuta să faceți o surpriză celor dragi.  Mesajul pe care l-am primit ieri suna cam așa:

Acum, de Crăciun, facem tot felul de obiecte printre care și globulețe de ceramică. Ne-am inspirat mult din modelele tale și, evident, suntem mult sub așteptări. Nici dacă aș exersa zilnic nu cred că aș ajunge la performanțele tale. Totul mi se pare atât de armonios și de delicat! Dacă se poate, dă-ne, te rog, o sugestie. Noi am pictat cu acrilice și culoarea este mată.Cu ce am putea da pe deasupra astfel încât să fixăm culoarea, să o mai înviorăm. Există un lac special sau cum? Eu tot stau și mă întreb câtă răbdare ai pentru atâtea detalii. Globurile noastre au un diametru de cca 7 cm? Ale tale-s mai mari? Folosești pensule sau creioane speciale?

Ultima întrebare a venit de două ori ieri, de la persoane diferite 🙂

Până la realizarea unui glob este cale lungă, căci timpul alocat este unul pe măsură…Așadar, să o luam cu începutul. Pentru globuri eu folosesc pastă modelatoare Kera Plast, de culoare albă, pe bază de ceramică. Este adevărat că nu e ceramică pură, însă efectul este asemănător. În lipsă de spațiu și de un cuptor special, este recomandabilă. Pasta pentru modelaj se întărește în contact cu aerul (în maxim 24 de ore). Am mai încercat de-a lungul timpului diferite mărci, însă asta mi s-a părut cea mai bună și cea mai ușor de folosit.

Încep modelarea prin a-mi face câteva bile, pentru a mă obișnui cu pasta și pentru a-i observa consistența. Unele paste sunt mai apoase, daca au fost bine întreținute și am nevoie ca pasta să nu fie foarte umedă, dar nici prea uscată, să aibă consistența plastilinei, să nu formeze cocoloașe și nici să se crape.

cum se modeleaza pasta modelatoare

cum se modeleaza pasta modelatoare

Ca suport pentru modelat folosesc o bucată de gresie mare sau un suport plat și  tare. După ce pasta a ajuns la consistența dorită, o întind cu un făcăleț și le dau forme globurilor. Dacă nu dispuneți de forme speciale, improvizați cu ceva asemănător. Nici eu nu am avut de la început și foloseam pahare, capace de spray sau ce mai găseam rotund prin casă.

cum se fac globurile handmade

cum se fac globurile handmade

cum se fac globurile handmade

cum se fac globurile handmade

Se modelează forma dorită, apoi se mai finisează puțin cu o dăltiță pentru modelaj, căci nu întotdeauna fețele și marginile sunt fine și se lasă la uscat.  Odată întărită pasta nu mai poate fi remodelată sau înmuiată în niciun fel. Din acest motiv trebuie avut grijă, ca în timpul modelării să aveți un vas cu apă la îndemână pentru a vă menține mâinile ușor umede. În caz contrar mâinile pot absorbi din umiditatea pastei, iar aceasta ar putea începe să se întărească, devenind sfărâmicioasă în timpul modelării.

După ce modelați o parte din globuri (cam după 20 de minute) nu uitați să dați o gaură globului, pentru a-l putea prinde cu sfoară sau panglică la final.

Formele aproape uscate arată cam așa:

cum se fac globurile handmade

Când nu mai aveți nevoie de pastă și v-a mai rămas, ca să nu se usuce și să poată fi folosită data viitoare, puneți câțiva stropi de apă deasupra și o închideți ermetic. Pasta se păstrează foarte bine la frigider.

După uscarea perfectă a decorațiunilor, se iau fiecare în parte și se finisează ca să aibă margini perfect fine. Eu folosesc pentru asta o pilă lată de unghii 🙂 Mare atenție însă la praful inhalat. Sfatul meu este să piliți formele într-un spațiu deschis sau dacă nu aveți posibilitatea, să stați cât mai departe de obiect.

La final se pictează. Eu folosesc acrilice marca Louvre,  pentru că sunt de foarte bună calitate, iar culorile sunt excelente.

culori acrilice

Înainte de a le picta, de obicei îmi desenez o schiță, fie direct pe decorațiune, fie pe o foaie de hârtie. Pentru contur și detalii delicate nu folosesc creioane speciale, ci pensule foarte subțiri. Cam de tipul acesta:

tipuri de pensule subtiri

Pentru fundal și pentru lăcuire folosesc pensule late, ca să acopăr cât mai rapid suprafațele mari, de tipul acesta:

pensule late pentru pictura

La final, eu dau globurile cu lac special pentru acrilice, pentru a le proteja în timp, dar și pentru a le da strălucire. Mare atenție însă, că lacul se usucă greu și va trebui să asteptați minim 15 minute ca să se usuce bine și apoi să dați globul pe partea cealaltă. Lacul se aplică în strat subțire; daca nu sunteți mulțumiți de strălucire sau pentru o protecție mai bună, puteți să mai dați o dată după ce s-a uscat. Din experiența mea, când am încercat să aplic mai mult lac dintr-o dată, s-a uscat în 12 ore (mai mult de o noapte).

Aproape toate materialele mi le-am cumpărat de la magazinele de pictură din zona Hanul cu Tei (centrul vechi, București).

ambalaj manual

ambalaj manual

După ce s-au uscat globurile, se prind cu panglici. Eu le realizez și ambalaje la fiecare pentru o prezentare mai frumoasă și mai festivă, în ton cu sărbătoarea, din hârtie, lipici și panglici colorate. Produsul final arată cam așa:

decoratiuni handmade de Craciundecoratiuni handmade de Craciun

decoratiuni handmade de Craciun

decoratiuni handmade de Craciun

Să aveți spor în realizarea decorațiunilor dorite și dacă nu mai aveți timp sau nu aveți îndemânare, vă recomand magazinul Simcute, unde veți găsi cele mai delicate globuri handmade.

Iată câteva dintre modelele prezentate de Simona, pe care le ador pur și simplu. Anul trecut, deși știu să îmi fac singură globuri, i-am comandat un glob cu vulpiță pentru că m-am îndrăgostit iremediabil 🙂

glob Craciun handmade colindator

globuri si decoratiuni handmade simcute

globuri si decoratiuni handmade

Vă doresc un decembrie de poveste!

Leave a Reply

